Från slösa till spara

3 dagar kvar av uppsatsskrivande och 4 dagar kvar till löning.
Tänkte försöka dra ner mitt matkonto till 1500 och inte över igenom att spara på kvitton och storkok.
Har varit superkass på det förut, men ska skaffa fler matlådor så att det blir möjligt.
Jag vill verkligen vara mer ekonomisk!! Hur ska det gå ute i Uppåkra om jag måste handla take-away varje dag liksom det funkar inte?

Här är en liten lista på ekonomiska tips för att spara på pengarna som student (kan ju poängtera att jag är känslig mot gluten så något sådant finns inte med) :

* Handla en gång varannan vecka, alltså två gånger i månaden. Särskilt mejerier och grönsaker har en tendens för att ta slut i det är hushållet så hoppas bara att jag kan hålla det själv.

* Matlådor när det behövs, eventuellt glutenfrimacka to go så spar man på take-away.

* Termos istället för att köpa kaffe ute (har en termos är för lat för att använda den)

* Storkok ;) nu funkar inte pasta och sånt i mitt fall, men grytor/soppor och röror kan lätt bli flera dagars måltid!

*  Handla inte alkohol och dyl. för mer än 100 kr i månaden. Är seriös nu, man kan få 6-7 halvliters öl för det priset istället för att lyxa till det finare grejer. En liten flaska av favoritvinet går på 30-40 spänn men finns ändå plats för annat.

* Köp extra smak till sodastreamen istället för att handla läsk ute, läsk är min största last.. jag älskar cola zero, x( men som tur är finns det som smak för soda stream.

*Checka efter extra priser i veckoutskicken men kan tjäna massor på det :)

*Skaffa kort hos butikerna.


Finns hur mycket tips som helst man kan dra xD men jag vill verkligen se att jag har den diciplinen! När jag först flyttade till skåne hade jag det, nu har det blivit för mycket av det goda så..challange excepted!

Följer jag detta kan jag spara

4500 kr, kanske mer om året :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0